Żyjemy w czasach, w których trudno znaleźć firmę, funkcjonującą bez komputerów i oprogramowania, wspomagającego i w ogóle umożliwiającego prowadzenie działalności. Na komputerach gromadzimy mnóstwo danych m.in. faktury, dane osobowe pracowników, stany magazynowe, bazy kontaktów do kontrahentów. Gdy niespodziewanie komputer odmawia posłuszeństwa czy niespodziewanie zabraknie prądu, niektóre firmy przestają funkcjonować na długie godziny. Warto więc zastanowić się, gdzie powinniśmy przechowywać najważniejsze dla naszej działalności informacje, dane i aplikacje, które umożliwiają codzienną pracę. Wiele w tej kwestii zależy od profilu firmy i charakteru danych, jakie przechowuje, dlatego przed podjęciem decyzji powinniśmy przeprowadzić analizę naszych potrzeb i możliwości.

Do tej pory większość firm w celu przechowywania swoich danych, utrzymywania aplikacji i systemów tworzyła osobny dział IT oraz umieszczała całą infrastrukturę do tego potrzebną w swojej siedzibie. Takie podejście ma swoje zalety, zwłaszcza jeśli firma operuje sporą ilością danych poufnych musi zadbać o najwyższe standardy bezpieczeństwa. To rozwiązanie sprawdza się również, jeżeli zdecydowana większość zatrudnionych pracuje tylko w biurze firmy i dostęp z zewnątrz nie jest potrzebny. Jednak aktualnie coraz więcej firm działa w bardziej rozproszony sposób: sporo osób pracuje w delegacjach, część pracowników - zdalnie, a inni potrzebują dostępu do danych o każdej porze dnia i nocy w razie kontaktu kontrahenta, przebywającego w innej strefie czasowej.

Tutaj z pomocą przychodzą rozwiązania chmurowe. Umieszczenie danych i aplikacji firmy w chmurze pozwala na zdalny dostęp z dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu, z różnych miejsc na ziemi, o każdej porze dnia i nocy. Takie rozwiązanie pozwala też uniknąć ogromnych nakładów finansowych na własne działy IT, które rozbudowują się wraz z rozwojem firmy i generują coraz większe koszty. W chmurze problemem nie jest wdrożenie czy utrzymanie takiego rozwiązania w firmie, ponieważ wszystkim zajmuje się usługodawca, pobierający stały miesięczny abonament. Każdy pracownik dzięki temu rozwiązaniu może otrzymać dostęp do wspólnych danych lub aplikacji - nie musi jechać do siedziby firmy,aby z nich korzystać. Stałe koszty pozwalają też lepiej zaplanować wydatki i uniknąć przykrych niespodzianek w razie nieprzewidzianej awarii.

Zdecydowany wzrost popularności takich usług notowany jest nie tylko na świecie, ale też na polskim rynku. Według analizy Onex Group w 2016 roku aż 67% małych i średnich przedsiębiorstw korzystało z rozwiązań chmurowych, co dowodzi, że jest to technologia nie tylko przyszłości, ale już i teraźniejszości.