Towar niechodliwy - co to?

Nie wszystkie produkty sprzedają się z jednakową intensywnością. Jedne sprzedajesz w ogromnych ilościach, inne sprowadzasz specjalnie dla jednego klienta, za to niektóre tylko odkurzasz od czasu do czasu. To właśnie jest niechodliwy towar, którego powinieneś pozbyć się w pierwszej kolejności. Podpowiadamy, dlaczego jest szkodliwy dla firmy, jak go znaleźć i jak zdjąć go ze stanu.  

Jakie problemy generuje towar niechodliwy?

Czy zauważyłeś, że w Twoim sklepie niektóre towary sprzedają się znakomicie, a inne znajdują nabywców sporadycznie? Na tych pierwszych zarobisz, nawet jeśli narzucona marża nie będzie wysoka. Pieniądz musi pracować, dlatego intensywna sprzedaż cieszy. Niestety w Twoim sklepie mogą znaleźć się produkty, które z roku na rok wykazujesz w rozliczeniach, ponieważ nie możesz znaleźć na nich klientów. To właśnie towar niechodliwy, który generuje wiele problemów. 

Pierwszym problemem jest zamrożenie gotówki w towarze. Brak sprzedaży nawet z niewielką marżą to w rzeczywistości strata. Rośnie wartość firmy, jednak nijak ma się to do dochodów. Do tego dochodzą koszty powierzchni magazynowej, którą można by spożytkować w lepszy sposób. Przechowywanie niechodliwego towaru na stanie można porównać do trzymania gotówki w przysłowiowej skarpecie. Nie o to chodzi w biznesie, gdzie pieniądz musi przepływać. 

W przypadku towarów, które mają datę przydatności do użycia lub spożycia, sytuacja jest jeszcze trudniejsza. Po upływie terminu wyznaczonego dla danego wyrobu nie ma możliwości jego dalszej sprzedaży. Wówczas stratą okaże się nie tylko kwota zainwestowana w jego zakup, ale również koszt utylizacji. Dlatego towar niechodliwy z datą ważności należy bezwzględnie wychwycić. 

Odkrywamy niechodliwy towar

Korzystając z dobrego oprogramowania wspierającego księgowość, można łatwo wychwycić towar niechodliwy. Wystarczy sprawdzić, kiedy zamawiana była konkretna dostawa towaru. Jeśli od dostawy minął wyjątkowo długi czas, pora na podjęcie radykalnych kroków. Jednak trudno wskazać, jaki okres można uznać za wyjątkowo długi, ponieważ niechodliwy towar to w różnych branżach co innego. 

Towar niechodliwy to taki, który nie sprzedaje się przez dłuższy czas. Jednak nawet produkty znikające regularnie z półek sklepowych mogą mieć taki charakter. Jeśli dany produkt sprzedaje się sporadycznie, choć regularnie, jednak jego sprowadzenie, magazynowanie, czy wysyłka generują konkretne problemy, również można uznać go za niechodliwy towar. W takim wypadku warto poświęcić zasoby firmy na inny asortyment. 

Jak się pozbyć niechodliwego towaru?

Skoro już uda Ci się zlokalizować niechodliwy towar, należy coś z nim zrobić, zanim zaczniesz ponosić większe koszty. W przypadku produktów spożywczych najlepszym sposobem jest przecenienie ich. Zestawiając dwie sztuki w cenie jednej nic nie zyskasz na sprzedaży lub wręcz nieco stracisz. Jednak straty będą mniejsze niż w przypadku potrzeby utylizacji produktu. Żeby cały proces przebiegał sprawnie, potrzebny jest jednak dobry program księgowy. Dostęp zdalny do zasobów firmowych ułatwi pracę przedstawicieli handlowych w poszczególnych placówkach. 

W przypadku produktów bez daty ważności, które nawet po przecenieniu nie chcą się sprzedać, najłatwiej będzie umieścić je w pozycji braków i zutylizować. Można także uznać je za towar, który utracił swoją wartość lub właściwości i także wywieść w wyznaczone miejsce. Tutaj potrzebny będzie dokument wystawiony przez punkt skupu, który należy zestawić z dokumentacją. 

Niezależnie od tego, jaki sposób na pozbycie się towaru niechodliwego wybierzesz, ciągle najważniejszą kwestią jest zlokalizowanie go. Ułatwi Ci to dostęp do odpowiedniego oprogramowania, takiego jak Subiekt GT. W programie można łatwo przeprowadzić analizy sprzedaży i wygenerować odpowiednie raporty. W ofercie CloudPort możesz skorzystać z oprogramowania umieszczonego w chmurze. Dostęp do niego będzie z dowolnego urządzenia, co ułatwi Ci zarządzanie firmą nawet o bardzo rozbudowanej strukturze. Teraz możesz skorzystać z oprogramowania przez miesiąc za darmo. W tym czasie sprawdzisz, w jakim zakresie oprogramowanie pomaga znaleźć towar niechodliwy i jak jego funkcje pasują do Twojego przedsiębiorstwa.