Handel za pośrednictwem platform internetowych czy własnego sklepu to rozwiązanie cieszące się rosnącą popularnością. Szczególnie w ostatnich miesiącach doceniliśmy możliwość robienia zakupów z zacisza własnego salonu. Jeśli planujesz rozwinięcie swojej działalności o taki model, poznaj najpopularniejsze warianty logistyczne sklepu internetowego.
Zobacz również: Pracuj zdalnie w chmurze
Obserwując handel w tradycyjnych punktach sprzedaży mamy dosyć mgliste pojęcie na temat logistyki sklepu internetowego. Handel za pośrednictwem internetu i łatwość kontaktu z dostawcami sprawiają, że często założenie sklepu internetowego nie będzie wymagało ogromnego własnego wkładu. Wystarczy dobry pomysł, pozycjonowanie sklepu i dobry kontakt z dostawcami. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów na to, jak działa logistyka e-commerce. Opisujemy także, jak wygląda proces realizacji zamówienia, logistyka dostaw i magazynowania towarów.
Ten model działalności sklepu internetowego najbardziej przypomina tradycyjny sklep stacjonarny. Asortyment do sklepu zamawiasz od producenta lub z hurtowni. Następnie sprzedajesz tylko to, co fizycznie znajduje się w magazynie. W tym modelu proces realizacji zamówienia i logistyka sprawiają, że możesz natychmiast wysłać towar do klienta, dzięki czemu rośnie zainteresowanie z usługi.
Niestety taka logistyka sklepów internetowych niesie ze sobą także problemy. Będziesz musiał zakupić towar, co wymaga znacznego wkładu finansowego. Także utrzymanie powierzchni magazynowej generuje comiesięczne koszty, które będziesz ponosił nawet w przypadku braku obrotów w sklepie. W wypadku braku zainteresowania zakupionym towarem będziesz się borykał z problemami wynikającymi z zamrożeniem w nim środków finansowych.
Przeczytaj: Subiekt GT - kasa fiskalna
W tym modelu logistyka sklepu internetowego opiera się na oferowaniu asortymentu producentów i hurtowni. Witryna Twojego sklepu to tak naprawdę oferta jednego lub kilku producentów. Towaru nie masz we własnym magazynie, tylko zamawiasz go od dostawcy po złożeniu zamówienia przez klienta. Dzięki temu nie ponosisz kosztów związanych z magazynowaniem czy inwestycją w towar.
Ten model wymaga jednak doskonałej komunikacji z producentem i rozeznanie w jego ofercie. Musisz kontrolować wszelkie zmiany lub braki w magazynie zewnętrznym. Ponadto problemem jest długi czas oczekiwania na realizację zamówienia. Towar musi dotrzeć do Ciebie, a następnie wysyłany jest dalej. Pomimo sprawnego działania firm kurierskich może to zniechęcić wielu klientów.
W tym modelu Twoim zadaniem jest jedynie przyjmowanie zamówień, kontakt z klientem i stała rozbudowa popularności sklepu. Pozostałe prace wykonywane są na zasadzie outsourcingu, czyli kompleksowej obsługi danego etapu. W tym wypadku jest to magazynowanie, przyjmowanie dostaw i wysyłka towarów. Istnieją firmy, które prowadzą tylko takie usługi logistyczne dla sklepów internetowych.
Po stronie zalet należy wymienić brak kosztów stałych, ponieważ opłaty najczęściej pobierane są za każdą transakcję. Sprawdza się to przy sprzedaży artykułów sezonowych i na początku działalności. Po stronie wad można postawić niewielki zysk ze sprzedaży i potrzebę sprawnej komunikacji z firmą oferującą usługi logistyczne dla sklepów internetowych.
W tym modelu logistyka e-commerce jest bardzo podobna do fulfillmentu. Ty prowadzisz jedynie witrynę, w której przedstawiasz asortyment hurtowni towarów przeznaczonych do dropshippingu. Dane zamawiającego wysyłasz do hurtowni, która zajmuje się pakowaniem i wysyłką towaru. Zaletą jest oczywiście brak kosztów stałych i minimalny wkład własny. Wadą będzie niski zysk, a także problemy z asortymentem w hurtowniach.
Logistyka sklepu internetowego w każdym wypadku opiera się na nieco innych zasadach. Często tworzone są modele hybrydowe, które łączą wyżej wymienione warianty sklepów. Niezależnie od tego, który wariant wybierzesz, będzie Ci potrzebne dobre oprogramowanie do księgowania. W ofercie CloudPort znajdziesz popularny program Subiekt w chmurze. Sięgnij po miesięczny okres testowy, który pozwoli Ci ocenić jego przydatność w Twoim biznesie.