Poza zaawansowanymi możliwościami, w Comarch ERP Optima można także wystawiać podstawowe dokumenty sprzedaży. Dzięki funkcjonalności Comarch Optima wprowadzenie faktury to tylko kilka kliknięć. Zobacz, jak tego dokonać. Za pomocą programu Optima księgowanie faktur stanie się jeszcze prostsze.

Faktura jest dokumentem handlowym, który obliguje do naliczenia podatku VAT i płatności. W tym poradniku dowiesz się, jak w Subiekcie wystawić fakturę sprzedaży, ponieważ inne typy faktur są do niej analogiczne. 

Zobacz także: Comarch Optima - przeniesienie na inny komputer

Comarch Optima wprowadzenie faktury - konfiguracja

Przed wystawieniem dokumentu sprzedaży należy zadbać o ustawienie programu. W tym celu wchodzimy w „Menu”, następnie klikamy w opcję „System”, „Konfiguracja”, „Firm”, „Handel”, „Parametry”. Następny krok to zaznaczenie opcji „Pozycja na liście” w oknie „Dodawanie pozycji w dokumencie”. Edycja dokumentu możliwa jest również w opcjach „podniesienie formularza” i „podniesienie formularza szybka obsługa”, jednak to właśnie edycja dokumentu daje najwięcej możliwości.

Comarch Optima wprowadzenie faktury - dodanie dokumentu w 4 krokach

1. Na początku należy wejść w listę faktur sprzedaży. Gdy znajdziesz się we właściwym miejscu, kliknij duży, zielony plus. 

2. Wyświetli Ci się okno „faktura sprzedaży” z pięcioma zakładkami do wypełnienia. Uzupełnij pola oznaczone jako „Ogólne”, które zawierają dane kontrahenta, datę wystawienia dokumentu, formę płatności oraz datę sprzedaży. Naciskając przycisk dokument, możesz wybrać gotowy schemat numeracji lub stworzyć swój.

3. U dołu tabeli pojawi się okno do wpisania wszystkich danych dotyczących produktu. Wypełnij pola określające kod produktu, jego nazwę, liczbę artykułów, jednostkę miary, rabat oraz wartość i cenę. 

4. Po zatwierdzeniu wszystkich wariantów wyboru pora przejść do zapisania faktury przez kliknięcie przycisku dyskietki. Fakturę można zapisać na dwa sposoby:

  • Jeśli nie jesteś pewien ostatecznego kształtu dokumentu, kliknij przycisk „Bufor” znajdujący się w prawym górnym rogu okna. Dzięki temu faktura będzie widoczna na zielono i można ją będzie edytować. 

  • Jeśli chcesz zapisać fakturę jako wersję finalną, zapisz ją na stałe. Wówczas będzie widoczna na liście w kolorze czarnym i będzie gotowa do wysłania klientowi. Wówczas edycja ani wprowadzenie zmian nie będzie możliwe. Na tym etapie możliwe jest tylko anulowanie dokumentu. 

Sprawdź: Comarch Optima w chmurze

Optima księgowanie faktur - o czym należy pamiętać?

Przed zaksięgowaniem faktury należy wystawić ją zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi. Poza danymi dotyczącymi opodatkowania prawidłowy musi być również termin wystawienia, który najczęściej opiewa na 7 dni. Wiemy już, że dzięki programowi Comarch Optima wystawianie faktur przebiega sprawnie. Okazuje się, że za pomocą funkcji Optima księgowanie faktur również nie należy do skomplikowanych. Warto ze szczególną dokładnością podchodzić do kwestii ewidencji, ponieważ może ona być kontrolowana przez urzędy skarbowe. Nie ma jednak powodów do obaw. Codzienną pracę przy dokumentacji wspomaga automatyczne księgowanie w Comarch ERP Optima, które zapisuje pliku poprzez schematy księgowe (chyba że użytkownik korzysta z parametru „księgowanie faktur poprzez rejestr VAT”). Za sprawą programu Optima księgowanie faktur jest jeszcze łatwiejsze.

Jeśli jesteś na etapie wyboru systemu ERP od firmy, zobacz, jaki program do księgowania faktur. Zapytaj naszych partnerów jak wygląda wdrożenie oprogramowania Comarch Optima: Dolnośląskie, Kujawsko-pomorskie, Lubelskie, Lubuskie, Łódzkie, Małopolskie, Mazowieckie, Opolskie, Podkarpackie, Podlaskie, Pomorskie, Śląskie, Świętokrzyskie, Warmińsko-mazurskie, Wielkopolskie, Zachodniopomorskie