Przechowywanie danych firmowych powinno być przemyślane i przede wszystkim wdrożone w każdej firmie, niezależnie od jej wielkości. Awaria systemu, która spowoduje utratę danych, może postawić przedsiębiorstwo w kryzysowej sytuacji finansowej, ponieważ każdy dłuższy zastój w firmie przynosi straty. Bezpiecznym i korzystnym finansowo rozwiązaniem jest przechowywanie danych w chmurach (wirtualnych dyskach), czyli na serwerach obsługiwanych przez zewnętrznych dostawców. Usługodawcy oferują chmury mniej i bardziej zaawansowane - co będzie najlepsze dla małych firm?

 

“Duża” chmura a mała firma

Najbardziej renomowanymi dostawcami usług chmurowych są giganci IT, którzy oferują zaawansowane i kompleksowe rozwiązania, np. Microsoft Azure lub Amazon Web Services. Solidna renoma zapewnia sporą reklamę, dlatego w trakcie poszukiwania specjalistów w zakresie chmur informatycznych, można szybko trafić na oferty powyższych dostawców. Warto wiedzieć o tym, że nie dla każdego przedsiębiorcy wielkie, zaawansowane technologicznie chmury będą korzystne. Wymienieni dostawcy - liderzy w swojej branży, oferują najwyższą jakość usług, na którą składa się indywidualne tworzenie, budowa i wdrażanie systemów IT, dostosowanych do potrzeb danej firmy. W praktyce oznacza to, że firma nie dostanie gotowego produktu, nieskomplikowanego w obsłudze, lecz będzie ów system współtworzyć od podstaw. Jest to produkt na pierwszy rzut oka idealny, ale jest jedna przeszkoda, dla wielu przedsiębiorców nie do przeskoczenia - cena. Małych i średnich przedsiębiorców nie stać na koszt zakupu tak kompleksowej usługi.

 

Mała firma - “mała” chmura?

Ochrona i archiwizacja danych powinna być priorytetem nawet w mikroprzedsiębiorstwach, a chmury są sposobem najmniej wymagającym. Mniejsze firmy mogą skorzystać z rozwiązań oferowanych przez wyspecjalizowanych dostawców, którzy sprzedają produkt gotowy. Tego typu chmury również są dostosowane do wymagań danej firmy, ale klient nie musi kłopotać się współtworzeniem produktu od podstaw i współodpowiedzialnością za jego funkcjonowanie. Ponadto dostaje wsparcie techniczne oddelegowanego inżyniera, który obsługuje system i gwarantuje jakość usług zgodnych z umową. Przedsiębiorstwo liczyć może także na pomoc we wdrożeniu systemu, serwis, usuwanie awarii i wsparcie w każdej dziedzinie, nawet prawnej. Klient, za regularną opłatą, ma do dyspozycji ludzi, którzy zajmują się ochroną jego danych firmowych i nie on jest za nie odpowiedzialny.

Inwestycja w wielką chmurę w przypadku małych przedsiębiorców jest zatem nieopłacalna. O bardziej zaawansowanych rozwiązaniach warto pomyśleć wraz z rozwojem firmy, gdy dotychczasowy system przestanie być wystarczający dla ochrony i archiwizacji posiadanych danych. W dobie dynamicznej komputeryzacji szukajmy sposobów, które w awaryjnych sytuacjach uratują cenne informacje, ale niech będą szyte na miarę naszych potrzeb i możliwości finansowych.