Dane firmy w czasach cyfryzacji 

Obecnie administracja niemal każdej firmy przenosi się do sieci i komputera. Dane funkcjonują w przestrzeni elektronicznej, co jest wygodne i ułatwia do nich dostęp. Archiwizujemy dane pracowników, klientów, zapisy transakcji, faktury, plany rozwoju firmy, raporty finansowe, prezentacje, wszelkie dokumenty wymagające zachowania przez kilka lat, które skanujemy z myślą, że to będzie lepsze zabezpieczenie niż forma papierowa oraz mnóstwo innych plików - przedsiębiorcy, nawet mali, zdają sobie sprawę z tego, jak ogromne ilości danych potrzebne są do prowadzenia i funkcjonowania firmy. Tempo tworzenia danych jest zawrotne - w przeciągu zaledwie dwóch lat (2014 - 2015) powstało ich więcej niż przez cały wcześniejszy czas istnienia nowych technologii i w ogóle ludzkości!

 

Utrata danych - jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla firmy

Zepsuty komputer, jego kradzież, awaria systemu, złośliwe oprogramowania, celowe lub przypadkowe usunięcie informacji, to tylko niektóre zagrożenia dla cennych danych firmowych. Jakie skutki może to mieć dla przedsiębiorstwa? Przestój w firmie, straty finansowe i spory wysiłek konieczny do ich odzyskania, co nie zawsze jest możliwe. Niestety większość polskich przedsiębiorców nie stosuje na co dzień rozwiązań, które mogłyby uchronić dane w awaryjnej sytuacji - czasami, nieregularnie tworzą kopie zapasowe. Jest to błąd i brak rozsądku, szczególnie że do dyspozycji mamy wygodne, łatwe i niedrogie w użytkowaniu rozwiązanie, którym jest przechowywanie kopii zapasowej danych w chmurze. 

 

Chmury - prosty sposób na zapewnienie bezpieczeństwa danych firmowych

Trzymanie kopii zapasowych w chmurze to najmniej inwazyjny sposób ochrony danych. Nie trzeba zajmować się tym na własną rękę, lecz oddać ich ochronę w ręce fachowców, specjalizujących się w przenoszeniu danych do wirtualnego dysku. Istnieje możliwość skorzystania z wielu ofert, skrojonych na potrzeby indywidualnych użytkowników bądź przedsiębiorstw. Wystarczy wykupić usługę, opłacaną najczęściej abonamentowo, która będzie niemal na bieżąco przenosić dane z komputerów, smartfonów czy dysków do chmury, np. raz lub kilka razy na dzień. To dostawca odpowiedzialny jest za zabezpieczenie danych, zagwarantowanie optymalnej przestrzeni na dysku oraz opracowanie awaryjnego planu przywrócenia informacji w razie ich utraty. Ten sposób ochrony danych w przedsiębiorstwie jest pewny, wydajny i stabilny, a przy tym atrakcyjny finansowo w porównaniu do alternatywnych rozwiązań. Nie warto więc czekać na kryzys w firmie, który spowoduje utratę bezcennych informacji, lecz zainwestować w ich ochronę jak najszybciej - niestety nie wszystkie zaginione dane da się odzyskać.

 

Centralny serwer - zaawansowane rozwiązanie zabezpieczające dane firmowe

Dla makroprzedsiębiorstw lepszym sposobem ochrony i archiwizacji danych może być centralny serwer zlokalizowany poza siedzibą firmy, do którego dane są kopiowane regularnie, a nawet w czasie rzeczywistym. Pomocą może służyć np. technologia NAS, która pozwala na podłączenie kilku punktów sieciowych (i tym samym zasobów dysków) do jednego miejsca. Najprościej rzecz ujmując, do dysku NAS można podłączyć wiele urządzeń, zlokalizowanych w różnych miejscach i kopiować na niego dane. Oznacza to, że w przypadku kradzieży komputera, pożaru lub innego kataklizmu w firmie, wszystkie dane będą zabezpieczone na serwerze znajdującym się w zupełnie innym miejscu np. w drugim oddziale firmy. Wdrożenie tego systemu ma jedną znaczącą wadę - wysoki koszt, na który składają się m.in. zakup dodatkowego sprzętu czy licencji do programów, aplikacji i oprogramowania.

Mając do wyboru dwie powyższe opcje ochrony danych firmowych, warto jak najszybciej zacząć od opcji korzystniejszej finansowo, czyli przechowywania informacji w chmurze. Z czasem można zastanowić się nad serwerem centralnym i stopniowo wdrażać to rozwiązanie w swojej firmie.