Wady i zalety oprogramowania w chmurze i na serwerze lokalnym zlokalizowanym w siedzibie firmy zostały omówione w poprzednich wpisach. Tymczasem skupmy się na tym, w jaki sposób można zaoszczędzić na sprzęcie, planując zainstalowanie oprogramowania systemu w firmie. Warto inwestować w całą infrastrukturę sprzętową w przedsiębiorstwie, czy istnieje jakieś alternatywne rozwiązanie?

 

Niezbędny sprzęt do oprogramowania

Przeważającą większość firm stanowią przedsiębiorstwa usługowe, w tym znaczną część - stricte handlowe. W tego typu firmie prosperują oddziały składające się z pracowników odpowiedzialnych m.in. za obsługę klienta, kontrahentów, sprzedaż produktów, kontrolowanie stanów magazynowych czy księgowość. Sprzedaż odbywać może się w sklepie internetowym, stacjonarnym, dużej hurtowni. Dotyczy to sprzedaży nie tylko produktów rzeczowych, ale też usług np. telekomunikacyjnych, turystycznych, kredytowych... Niezależnie od rodzaju produktu niezbędny jest nowoczesny system sprzedażowy, działający na całą firmę, szczególnie jeżeli sprzedaż odbywa się w różnych punktach usługowych. Oto na jakie wydatki sprzętowe należy się przygotować:

  • serwer - zakup podstawowy, na którym będzie działać cały system sprzedażowy.
  • licencja Windows Server - system operacyjny konieczny do działania systemu sprzedażowego.
  • zasilacz awaryjny, tzw. UPS - zasilanie dostępne w razie braku prądu.
  • sprzęt sieciowy, np. router.
  • akcesoria do serwera, np. monitor, klawiatura, myszka itd.
  • oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych - w przypadku awarii serwera, wszystkie dane mogą zostać utracone, chyba że zainwestujemy w solidny system do tworzenia kopii zapasowej serwera, która będzie dublować wszystkie informacje.

Drogi do zainstalowania takiego systemu są dwie - tradycyjna, w przypadku której należy zainwestować w powyższy sprzęt i jego obsługę administracyjną oraz korzystanie z systemu w chmurze.

 

Zakup sprzętu do biura a wynajem wirtualny

Wiadome jest, że sprzęt komputerowy do zaawansowanych rozwiązań informatycznych jest konieczny, lecz nie jest już tak oczywiste to, że można go wynająć również wirtualnie! Zacznijmy jednak od rozwiązania tradycyjnego - zakup i wdrożenie bardziej zaawansowanych urządzeń do firmy pociąga za sobą konieczność zatrudnienia informatyka. Małych i większych problemów ze sprzętem komputerowym jest mnóstwo - nie chodzi tylko o awarie lub usterki, ale nawet o problemy z podłączeniem jakiegoś urządzenia przez pracownika zupełnie niezorientowanego w nowych technologiach. To, że kupimy nowe wyspecjalizowane osprzętowanie biura nie znaczy, że na co dzień nie będzie potrzebny nam specjalista - informatyk. Na początku można zapłacić wynajętej firmie informatycznej za instalację i wdrożenie sprzętu, ale różne problemy będą się pojawiać na pewno - wówczas wynajmowanie zewnętrznych specjalistów nie będzie opłacalne. Wynajem wirtualnego oprogramowania w chmurze jest natomiast dostępny za stałą opłatą miesięczną wynoszącą ok. 600 - 700 zł. Dla porównania zakup sprzętu na własną rękę to ok. 8.000 - 10.000 zł plus zapewnienie odpowiedniej obsługi. Obsługa oprogramowania w chmurze jest już zawarta w cenie - nie trzeba inwestować w zatrudnienie własnego informatyka lub dodatkowo płacić za wsparcie - dostawca usług chmurowych odpowiada za cały sprzęt, jego bieżącą konserwację i naprawę usterek.

Czy da się więc zaoszczędzić na sprzęcie firmowym? Jak najbardziej - rozwiązania chmurowe wykluczają konieczność zakupu jakichkolwiek niestandardowych urządzeń do obsługi oprogramowania, a oprócz tego klient ma zapewnione w umowie wsparcie działu IT, zajmującego się naprawą sprzętu. W małych i średnich firmach to jest jedyne, faktycznie opłacalne wyjście. W przypadku dużych firm - najczęściej też, chociaż tutaj warto przeanalizować indywidualnie sytuację danej firmy.