Czym jest leasing finansowy?
Na wstępie należy podkreślić, że leasing finansowy nie jest tożsamy z lesingiem operacyjnym. Dlatego też tych dwóch pojęć nie wolno mylić, ani stosować zamiennie. I choć ich definicja jest prawie taka sama, to między tymi dwoma formami finansowania jest sporo różnic. Pierwsza i najważniejsza dotyczy przedmiotu leasingu. W przypadku leasingu finansowego, księgowanie jego następuje u leasingobiorcy, bowiem to do jego majątku będzie on należał. W leasingu operacyjnym jest odwrotnie, przedmiot leasingu należy do leasingodawcy. Kolejna różnica to przykład księgowania leasingu finansowego i opłacania podatku VAT przez przedsiębiorcę. W przypadku leasingu operacyjnego jest on wliczany do każdej raty, w leasingu finansowym właściciel firmy musi go uiścić w całości, w ciągu kilku dni od otrzymania przedmiotu leasingu. Istotne jest również to, że w leasingu operacyjnym, leasingodawca może w każdej chwili wykupić przedmiot umowy, podczas gdy w leasingu finansowym staje się on jego własnością wraz z uiszczeniem ostatniej raty. Również amortyzacja w leasingu finansowym leży po stronie leasingobiorcy, czyli odwrotnie jak w leasingu operacyjnym.
Gdy jest się osobą prywatną, wybór jest jednoznaczny. Wybiera się kredyt, jako, że leasingi przeznaczone są wyłącznie dla firm i przedsiębiorstw. Gdy jest się przedsiębiorcą rodzą się pytania i wątpliwości. Jednak znacząca większość właścicieli firm wybiera finansowanie majątku firmy poprzez leasingi. Dlaczego? Gdyż mają one korzystniejsze warunki.
Warunki jakie musi spełnić przedsiębiorca, aby otrzymał i mógł w swoich księgach rachunkowych zaksięgować leasing finansowy to:
Najwięcej problemów sprawia przedsiębiorcom trzeci warunek, czyli przejście procedury oceny ryzyka. Wbrew pozorom, nie jest to trudne, jeśli właściciel firmy posiada już jakiś majątek lub jeśli jego biznesplan, a tym samym produkcja jest rentowna i w założeniu ma przynieść duże dochody.
Zasady podpisania umowy, a także to, jak wygląda księgowanie leasingu finansowego, określają dokładnie artykuły 709-711 Kodeksu Cywilnego po zmianach (Dz.U. z 2000 r. nr 74, poz. 857). Przede wszystkim należy jednak pamiętać, aby podatek VAT uiścić w całości przy wpłacaniu pierwszej raty. Ponadto zarówno amortyzację, jak i odsetki należy ująć w kosztach.
Przykład księgowania leasingu finansowego, w księgach rachunkowych przedsiębiorstwa, wygląda następująco: –Wn konto 01 „Środki trwałe” –Ma konto 24-9 „Rozrachunki z finansującym z tytułu przedmiotu leasingu”. Amortyzację ujmuje się zaś jako: -Wn konto 40-0 „Amortyzacja” –Ma konto 07-1 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”.
Rozliczanie wszelkiego rodzaju dokumentów księgowych leasingu finansowego nie musi być trudne. Wystarczy, że właściciel firmy zainwestuje w odpowiednio łatwe i dostosowane do jego potrzeb oprogramowanie. Takie możliwości daje mu system Comarch ERP Optima. Rozliczenia dokumentów księgowych, jak również rozliczenia przelewów jeszcze nie było tak proste i szybkie, a przecież, dla każdego przedsiębiorcy, czas to pieniądz. Tym bardziej, gdy o pomyłkę podczas księgowania leasingu finansowego nie trudno. Z Comarch Optima takie sytuacje przejdą już do historii firmy.