Mianem e-commerce można określić albo sklep internetowy, albo spojrzeć szerzej na to zagadnienie i wyróżnić w ten sposób branżę e-commerce. Zatem chcąc wyjaśnić komuś e-commerce, co to jest, najprościej można powiedzieć, że jest to handel, który ma miejsce w Internecie.
Jeszcze do niedawna pojęcie „e-commerce” kojarzyłoby się bardziej z serwisem sprzedażowym, czyli, standardowym sklepem online. Obecnie takie przywołanie pewnej wizualizacji wirtualnego punktu sprzedaży nie jest już takie oczywiste. Dlaczego? Ponieważ można sprzedawać w różnych miejscach w sieci i nie zawsze musi to być typowy sklep internetowy.
Sprzedawać można również na social mediach, na forach internetowych, na serwisach ogłoszeniowych, czy na dużych serwisach sprzedażowych typu marketplace, jak Allegro, Amazon, czy eBay. Z powodzeniem też sprzedaje się na blogach, czy na oficjalnych stronach firmowych, które nie mają takiej struktury jak tradycyjny serwis sprzedażowy.
Czy można mówić o czymś takim, jak branża e-commerce? I tak, i nie, w zależności od tego, jak się spojrzy na składanie zamówień i ich realizację przez Internet. Są przecież takie sklepy w sieci, które dana firma otworzyła, by rozwinąć swoją stacjonarną działalność, poszerzając grono odbiorców o osoby, które zamawiają online.
Z drugiej strony można również skorzystać z produktów i usług, jakie są dostępne wyłącznie przez Internet. Mowa tutaj np. o różnego rodzaju programach, czy aplikacjach, których nie kupi się w sklepie znajdującym się fizycznie na mieście.
Chcąc odpowiedzieć na pytanie „Branża e-commerce – co to jest?”, można wyjaśnić to zjawisko, jako podjęcie czynności, które zmierzają do zrealizowania danego zamówienia przez Internet. Nie każdy, kto zamawia online, musi również dokonać płatności za pośrednictwem bankowości internetowej.
Niemniej z taką formą płatności można spotkać się w sieci częściej niż z tradycyjnym przelewem, czy płatnością za pobraniem przy odbiorze. Klient sam decyduje, czy chce płacić wcześniej. W takim przypadku dokonuje się tej płatności, jakby w zaufaniu, że zakupiony produkt dotrze bez problemu i że nie będzie żadnych powodów, by złożyć reklamację.
Cofając się do początków branży e-commerce, można stwierdzić, że kupowanie w sieci było rzadkością i najczęściej podchodzono do takich zakupów z nieufnością. Wiele firm, które oferowały niegdyś swoje towary, były to tak zwane firmy-krzak, czyli takie, które faktycznie nie istniały.
Płacąc online, nie można było domagać się zwrotu środków ani nie dało się złożyć reklamacji, czy zwrócić się do organu broniącego praw konsumenta. Zdarzały się też sytuacje, że użytkownik sieci zamawiał jakiś produkt, a otrzymywał zupełnie inny lub dostawał „pustą” przesyłkę, płacąc nieraz za drogi sprzęt RTV.
Od tamtej pory wiele się zmieniło: e-commerce stał się tak popularny jak sklep stacjonarny. Co roku zwiększa się również liczba osób, które kupują przez Internet. Z uwagi na postęp technologiczny, wielu kupujących to ludzie zamawiający za pomocą urządzeń mobilnych.
Wiedząc już co nieco o e-commerce, co to jest, warto zdać sobie sprawę, że sklep online może być bardziej funkcjonalny. Opłaca się np. korzystać z oprogramowania, na jakim działa serwis sprzedażowy w sieci. Szczególnie „jest to gra warta świeczki”, gdy taki program do obsługi e-commerce jest dostępny wirtualnie, czyli w chmurze.
Proponujemy wdrożenie chmury dla każdej firmy. Oprogramowanie firmowe w chmurze, jest „lekkie”, bo nie zajmuje przestrzeni na dysku twardym urządzeń, z jakich korzysta się w danym biznesie. Teoretycznie też wszyscy pracownicy w firmie mogą je użytkować na dowolnym urządzeniu, będąc w biurze, jak i poza nim.