Facebook to obecnie najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie. Codziennie korzystają z niego miliony osób na całym świecie, co powoduje zainteresowanie reklamami w tym serwisie. Potwierdzeniem transakcji staje się faktura za reklamę na Facebooku. Jej rozliczenie może powodować sporo problemów i wątpliwości początkujących przedsiębiorców.

 

Polska faktura z Facebooka - jak księgować?

Facebook cieszy się ogromną popularnością i zainteresowaniem. Pewnie sam przynajmniej kilka razy dziennie zaglądasz do serwisu, szukając ciekawostek czy informacji. Charakterystyka tego serwisu społecznościowego sprawia, że umieszczona w nim reklama może bardzo precyzyjnie dotrzeć do zainteresowanych odbiorców. Po zamówieniu usługi otrzymasz fakturę z Facebooka. Jak księgować taki wydatek w firmowych rozliczeniach?

 

Przede wszystkim faktura za reklamę na Facebooku może pochodzić z dwóch źródeł. Siedziby firmy w Europie znajdują się w Irlandii i w Polsce. Jeśli za usługi reklamowe otrzymasz fakturę z polskiego oddziału firmy, sprawa jest bardzo posta. Faktura będzie rozliczana podobnie jak w przypadku innych tradycyjnych faktur. Znajdzie się na niej wartość podatku VAT, dlatego z zaksięgowaniem jej po stronie kosztów nie będzie żadnego problemu. 

Zobacz: Faktura na paliwo

Jak wygląda faktura z Facebooka z zagranicy?

Jak wspomniano wcześniej, firma Facebook ma siedzibę również w Irlandii. Istnieje zatem prawdopodobieństwo, że faktura za reklamę na Facebooku może pochodzić z zagranicy. Takie dokumenty może wystawiać spółka Facebook Ireland Limited. Wówczas faktura będzie miała nieco inny format, ponieważ nie będzie w niej podatku VAT. Taka usługa traktowana jest jako transakcja wewnątrz Unii Europejskiej i podlega nieco innemu sposobowi rozliczania. Pojawia się zatem poważna wątpliwość: faktura z Facebooka a VAT - jak to rozliczać?

Przeczytaj: Faktura na firmę - zakup prywatny

Przede wszystkim potrzebna będzie rejestracja do VAT-UE, czyli złożenie wniosku VAT-R z zaznaczeniem rubryki nr 58 w części C3 druku. Wówczas staniesz się aktywnym podatnikiem, który może przeprowadzać transakcje wewnątrzwspólnotowe. Dzięki temu samodzielnie będziesz mógł opodatkować fakturę z Facebooka. Jak księgować? Przede wszystkim musisz doliczyć podatek VAT obowiązujący w naszym kraju dla usług reklamowych. Jego wartość to 23%, dlatego kwota netto faktury zostanie powiększona o wartość podatku. 

 

Jak się przedstawia zależność faktura z Facebooka a VAT, jeśli jej kwota jest podana w euro? Tutaj potrzebne będzie przejście z kursów tej waluty na złotówki. Kursy walut są zmienne i niemal każdego dnia widzimy korekty w wartości euro wyrażonych w złotówkach. Dlatego faktura za reklamę na Facebooku powinna być przeliczona na złotówki po kursie średnim, który obowiązywał w dniu roboczym poprzedzającym datę wystawienia faktury. Dopiero od tak obliczonej sumy możesz obliczyć podatek. Pamiętaj też o zaksięgowaniu faktury jako import z zagranicy i wyborze waluty, w jakiej wystawiona jest faktura.

 

Jak wygląda faktura z Facebooka?

Nie wiesz, jak wygląda faktura z Facebooka? Jest podobna do większości dokumentów tego typu. Przede wszystkim jednak nie otrzymasz jej w formie papierowej i musisz pobrać z serwisu. Służy do tego zakładka Facebook Business Manager, a w niej Rozliczenia. Tam dokładnie dowiesz się nie tylko, jak wygląda faktura z Facebooka, ale także poznasz podmiot wystawiający. To ułatwi wybranie jednej z dróg do rozliczenia należności za reklamy. 

 

Niezależnie od wątpliwości dotyczących faktury z Facebooka a VAT czy sposobu jej księgowania, możesz ułatwić sobie wszelkie rozliczenia. Wystarczy, że sięgniesz po dobry program do księgowania. W ofercie CloudPort znajdziesz kilka popularnych systemów do prowadzenia rozliczeń i księgowości w firmie. Jeśli nie jesteś przekonany, czy dane oprogramowanie sprawdzi się dla Twojej firmy, możesz skorzystać z miesięcznej wersji testowej. Dzięki niej ocenisz funkcjonalność programu i przekonasz się bez konsekwencji, czy warto na niego stawiać.