Wielu początkujących przedsiębiorców podejmuje decyzję o podawaniu na stronie internetowej, w socialmediach czy na materiałach firmowych swojego prywatnego numeru telefonu. Zaznaczamy, że zdecydowanie nie jest to dobrym pomysłem. Warto zachować sobie odrobinę prywatności i oddzielić kwestie prywatne od służbowych. Podawanie prywatnego numeru telefonu klientom, dostawcom i innym osobom związanym z realizowaną przez Ciebie działalnością gospodarczą, najprawdopodobniej poskutkuje tym, że telefony w sprawach firmowych będziesz odbierał na wakacjach, po godzinach pracy i będziesz dostępny dla klienta praktycznie 24/7.
W najgorszym wypadku może się to skończyć wypaleniem zawodowym, w najlepszym – zakupem innego aparatu i numeru telefonu, tym razem już na użytek prywatny. Jeżeli jednak z jakiegoś powodu podjąłeś decyzję o korzystaniu z prywatnego numeru na poczet zadań firmowych – to opłacany abonament możesz wpisać w koszta firmowe. Aby tego dokonać, należy podpisać cesję umowy z operatorem świadczącym usługi telekomunikacyjne, co poskutkuje przepisaniem abonamentu „na firmę” i comiesięcznym wystawieniem faktury przez operatora.
Mamy nadzieję, że już na początku tego artykułu udało nam się przekonać Ciebie do rozgraniczenia życia prywatnego od służbowego poprzez zakup telefonu firmowego. W jaki sposób rozliczać koszta poniesione przez zakup i korzystanie z telefonu firmowego?
Zakup telefonu firmowego księgujemy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Każdą ratę abonamentu księgujemy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Wartość poniesionych kosztów zaliczamy w koszta firmowe, możemy więc później je częściowo odliczyć od podatku dochodowego. Brzmi skomplikowanie? Kwestie księgowe są jedną z przyczyn, dla których młodzi przedsiębiorcy rezygnują z rejestrowania działalności. My ze swojej strony chcielibyśmy zaproponować oprogramowanie pozwalające na wygodne prowadzenie spraw firmowych – na przykład Ramzes Online, czyli program powstały z myślą o mikro, małych i średnich przedsiębiorcach. Koszt zakupu tego programu również możesz wpisać w koszta firmowe, co pozwoli później nieco zamortyzować kwotę należną do zapłaty z tytułu podatku dochodowego. Nie zależy nam na nachalnej reklamie, jednak chcielibyśmy jeszcze nadmienić, że tego typu oprogramowanie może wykorzystywać technologię chmurową. Wybierając oprogramowanie działające w obsługiwanej przez nas chmurze, będziesz miał dostęp do dokumentów firmowych w każdym miejscu z dostępem do internetu.
„Telefon za złotówkę”, „Najnowszy model za 500zł” – chyba każdy z nas zna te, lub podobne slogany reklamowe. Pomimo tego, że sugerują one sprzedaż telefonu za ułamek wartości, to prawda wygląda zgoła inaczej. Telefony te są sprzedawane na raty, przy czym kwota miesięcznej raty, doliczana jest przez operatora do kwoty abonamentu. Jeżeli zdecydujesz się na zawarcie takiej transakcji z operatorem, to powinieneś od niego otrzymać:
w chwili zawarcia umowy – fakturę na sprzedaż telefonu za określoną kwotę (przykładowo 1zł)
co miesiąc – fakturę za abonament (w abonament wliczone są również raty od prawdziwej wartości zakupionego telefonu)
Obie z tych faktur należy zaksięgować jako koszta firmowe. Ze swojej strony dodamy, że zawsze warto porównać kwotę abonamentu plus z zakupu telefonu od operatora z realną wartością kupowanego przez nas aparatu komórkowego. W większości wypadków okaże się, że wartość abonamentu wielokrotnie przekracza wartość danego aparatu. Przedsiębiorco, bądź przedsiębiorczy – może dużo korzystniejszy okaże się osobny zakup telefonu i samodzielnego abonamentu u operatora?
Jeżeli zdecydujesz się na osobny zakup abonamentu i firmowego aparatu telefonicznego to wartość obydwóch również należy wpisać w koszta. Z kolei, jeżeli zdecydujesz się na zakup firmowego telefonu na raty, to każdą z comiesięcznych rat wpisz do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Sprawdź również:
- Jak zaksięgować dofinansowanie z urzędu pracy
- Jak zaksięgować umorzone składki ZUS
- Jak zaksięgować subwencję z PFR