Numer BDO zostaje nadany przedsiębiorcy w momencie zarejestrowania w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (nazwa skrócona Baza Danych o Odpadach, skrót BDO) prowadzonego przez niego podmiotu gospodarczego. Dlaczego dana działalność powinna być zgłoszona do BDO i jaki jest cel założenia Bazy Danych o Odpadach?
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami powstałaby uszczelnić system gospodarowania odpadami, poprawić poziom recyklingu i zwiększyć skuteczność w walce z szarą strefą śmieciową. Chodzi o rejestrację i zbieranie informacji na temat wprowadzanych do obiegu opakowań, rodzaju i ilości i generowanych odpadów, czy uzyskanych poziomach recyklingu odpadów, sprzętu elektronicznego i akumulatorów.
Zobacz: jak zmienić wygląd faktury w Subiekcie GT
W zgodzie z ustawą o odpadach, Baza Danych o Odpadach prowadzona jest przez marszałka województwa – to on informuje podmioty o wpisaniu ich do bazy i nadaniu im numeru BDO. Obowiązek zgłoszenia podmiotu gospodarczego do BDO spoczywa na barkach przedsiębiorcy. W zgodzie z art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach, do Bazy Danych o Odpadach powinien zapisać się przedsiębiorca, który w ramach prowadzonej przez siebie działalności:
wprowadza do obrotu na rynek krajowy sprzęt elektroniczny
wprowadza do obrotu na rynek krajowy baterie lub akumulatory
wprowadza do obrotu na rynek krajowy pojazdy
jest producentem, importerem lub wewnątrzwspólnotowym nabywcą opakowań
wprowadza do obrotu na terytorium kraju produkty w opakowaniach
wprowadza do obrotu na terytorium kraju opony
wprowadza do obrotu na terytorium kraju oleje smarowe
W praktyce najlepiej jest odwiedzić stronę internetową Bazy Danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami pod adresem www.bdo.mos.gov.pl. Znajdziemy na niej prostą ankietę, która pomoże nam ocenić, czy dana firma powinna mieć przyznany numer BDO, czy w jej wypadku nie będzie to konieczne.
Firma, która uzyska wpis do rejestru BDO, musi prowadzić ewidencję generowanych odpadów. Obowiązek ewidencyjny realizowany jest drogą elektroniczną poprzez składanie tak zwanych KPO – kart przekazania odpadów. Warto w tym miejscu wspomnieć, że wypadku wpisu do BDO wielkość podmiotu gospodarczego nie ma znaczenia – wpisana do niego może być zarówno kosmetyczka prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jak i przedsiębiorstwo zajmujące się przetwarzaniem odpadów.
Sprawdź: upoważnienie do wystawiania faktur
Wniosek o wpis podmiotu gospodarczego do Bazy Danych o Odpadach możemy złożyć na trzy sposoby:
osobiście w Urzędzie Marszałkowskim
listownie – przesyłając wniosek do Urzędu Marszałkowskiego
drogą elektroniczną – po zalogowaniu się do systemu BDO poprzez Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej i utworzeniu tak zwanego roboczego wniosku rejestrowego.
Jeżeli składany wniosek nie wymaga uzupełnienia, to w zgodzie z ustawą, Urząd Marszałkowski ma 30 dni na dokonanie wpisu podmiotu gospodarczego składającego wniosek, do rejestru BDO. O wpisaniu podmiotu gospodarczego do BDO przedsiębiorca zostanie poinformowany pisemnie.
BDO została uruchomiona 1 stycznia 2020 roku, a wnioski o wpisanie do niej danego podmiotu gospodarczego, przedsiębiorcy mogli złożyć już pod koniec roku 2019. Na jakich dokumentach powinniśmy umieszczać numer rejestrowy BDO od 1 stycznia 2020?
W zgodzie z art. 63 ustawy o odpadach podmiot, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach, powinien umieszczać nadany mu numer rejestrowy BDO na firmowych dokumentach zewnętrznych związanych z prowadzoną przez niego działalnością. Dlatego, jeśli dany podmiot gospodarczy spełnia kryteria do bycia wpisanym do Bazy Danych o Odpadach, to numer rejestrowy BDO na fakturze VAT, paragonach fiskalnych, umowach kupna-sprzedaży oraz każdym innym dokumencie zewnętrznym związanym z wykonywaną działalnością, powinien się znaleźć.
Warto na koniec nadmienić, że za niestosowanie się do ustawy o odpadach przewidziane są surowe konsekwencje prawne łącznie z karą pozbawienia wolności oraz grzywną wynoszącą od 5000 do 100 000 zł.