Business Intelligence - jak poprawić konkurencyjność w firmie?

Konkurencja na rynku niemal każdej branży jest ogromna. Często niewielkie potknięcie powoduje wypadnięcie z rynku i bezpowrotną utratę pozycji. Dlatego niezwykle istotne jest usprawnianie działalności firmy, w czym mają pomóc rozwiązania związane z Business Intelligence. W poradniku odpowiemy, co to jest BI i jak rozwiązania Business Intelligence mogą poprawić konkurencyjność firmy. 

Zobacz: Chmury standardem w prowadzeniu nowoczesnej firmy

Business Intelligence co to znaczy?

Często oceniając pracę właścicieli korporacji, kierowników wyższego szczebla czy analityków wspomina się o ludziach od tabelek. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z faktu, że jest to końcowy etap skomplikowanego procesu, jakim jest Business Intelligence. Co to sformułowanie oznacza?

Pojęcie Business Intelligence, często określane skrótem BI lub zastępowane rodzimą analityką biznesową zostało użyte pierwszy raz już w 1958 roku. Jednak dopiero przeszło trzydzieści lat później, wraz z rozwojem systemów komputerowych można było lepiej je zdefiniować. Business Intelligence to skomplikowany proces polegający na analizie i przetwarzaniu danych w informacje. Następnie te informacje mają ułatwić zdobywanie wiedzy i podejmowanie decyzji kluczowych dla poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa. Do analizy wykorzystuje się rozmaite systemy, aplikacje oraz bazy danych, które dopiero wspólnie dostarczają wiedzę.

Dlaczego wspomniano o związku pomiędzy stworzeniem definicji a rozwojem systemów komputerowych? Na dobrą sprawę wykonanie analizy rozumianej obecnie nie było możliwe bez wydajnych komputerów. Oprogramowanie Business Intelligence analizuje tak ogromną ilość danych, że zebranie ich przez sztab księgowych pochłonęłoby mnóstwo czasu. Zresztą natychmiast po tym dane byłyby już nieaktualne.

Charakterystyka oprogramowania Business Intelligence 

Skoro ogólnie wiemy już, co to jest BI, warto pokrótce opisać charakterystykę oprogramowania. Rozwiązania Business Intelligence mają za zadanie tworzenia całych hurtowni baz danych, które zawierają ogromną ilość informacji. Następnie ujednolicają je, powiązują ze sobą i na końcu przetwarzają. Pozwala to na przeprowadzenie analizy sprawności procesów i wygenerowanie tak zwanych wskaźników efektywności. Na ich podstawie stawiane są hipotezy, które analizują odpowiednie programy statystyczne. Efekt widzimy w postaci tabeli, wykresów czy innych prezentacji graficznych. 

Oprogramowanie Business Intelligence obsługiwane jest przez osoby decyzyjne w firmie, czyli kierownictwo wyższego szczebla, zarząd czy właściciela. Często o przedstawienie opinii proszeni są niezależni analitycy i specjaliści od konkretnych procesów. Na wygenerowane i przedstawione dane można spoglądać z wielu płaszczyzn. Dlatego dobre oprogramowanie Business Intelligence powinno dawać możliwości odpowiedniej selekcji danych i przedstawiania ich na wiele sposobów. 

Oprogramowanie i rozwiązania Business Intelligence nie zawsze muszą powodować konkretne decyzje. Często zapewniają jedynie dostęp do danych, jednak bez możliwości ich modyfikacji. Powszechnie stosuje się takie rozwiązanie w przypadku okazjonalnej współpracy z analitykami. Większość kluczowych decyzji z reguły i tak podejmowanych jest w szerszym gronie.

Przeczytaj również: Gdzie przechowywać firmowe dane - w biurze czy w chmurze?

Rozwiązania Business Intelligence w chmurze? 

Skoro wiadomo już, co to jest BI i jak ogromny wpływ może mieć na zarządzanie firmą, pora sięgnąć po odpowiednie narzędzia. Przed wyborem oprogramowania warto skontaktować się z doradcami CloudPort. Firma umożliwia dostęp do wielu systemów usprawniających prowadzenie biznesu, które dostępne są w chmurze. Daje to ogromne możliwości nie tylko z punktu widzenia zarządzania. Również analiza danych przez współpracujących analityków i specjalistów jest możliwe po przekazaniu dostępu do systemu. Programów nie trzeba ściągać na komputer, co ułatwia pracę spoza biura. Dla osób nieprzekonanych do tego rozwiązania CloudPort proponuje trzydziestodniowy okres próbny, po którym można zrezygnować z usługi bez konsekwencji.