Producent - usługodawca - klient

Licencjonowanie systemów oprogramowania jest współcześnie bardziej skomplikowane niż kilka lat temu. Nie kupujemy już licencji w formie namacalnej, fizycznej (np. oprogramowanie na płycie), lecz płacimy tylko za pozwolenie na korzystanie z danej licencji. Rzadko możliwy jest jej zakup bezpośrednio od producenta. Wykupując usługi chmurowe bądź hostingowe, klient ma do czynienia niemal zawsze z pośrednikiem. Dostawca tych usług posiada własną serwerownię ze sprzetęm - odpowiada za jej jakość, naprawy, utrzymanie, a za licencję płaci jednorazowo. Sprzedając usługi, odpowiada także za serwery swoich klientów. Warto więc orientować się w aktualnych regulacjach dotyczących zakupu licencji, aby mieć pewność, że korzystamy z usług pośrednika wywiązującego się ze swojej umowy z producentem. 

oprogramowanie dla małych firm

Microsoft liderem na rynku oprogramowania

Od wielu lat prym wśród producentów aplikacji użytkowych, systemów operacyjnych czy komputerowych narzędzi administracyjnych wiedzie firma Microsoft. Posiada ona szereg wyspecjalizowanych produktów, wzajemnie uzupełniających się, co zachęca klientów do wykupienia całego “pakietu” usług. Produkty te wciąż są najlepsze na rynku, mimo obecności zamienników innych firm. Microsoft to sprawdzona marka o ugruntowanej pozycji, w zasadzie niedościgniona w branży IT oraz nagradzana od kilku lat tytułem lidera infrastruktury chmurowej (chodzi konkretnie o platformę Microsoft Azure). Microsoft oferuje dostawcom usług chmurowych rozbudowany i co ważne - elastyczny system licencyjny, który pozwala na modyfikowanie i wdrażanie nowych rozwiązań, w zależności od zmieniających się potrzeb klienta. Producent przeprowadza audyty i kontroluje wykorzystywanie swoich licencji przez firmy pośredniczące, dlatego kupując licencje Microsoftu na potrzeby rozwiązań chmurowych bądź innych, można być pewnym wysokiej jakości usług, szczególnie w przypadku flagowych produktów Microsoftu - Windows Server i MS SQL Server.

Sprawdź: enova365 w chmurze

Licencja na Windows Server 

Windows Server to system operacyjny przeznaczony dla serwerów i to za jego pośrednictwem większość polskich firm hostingowych udostępnia swoje usługi. Ten proces opiera się o specjalny system licencjonowania Microsoftu, tzw. SPLA. Firma pośrednicząca opłaca licencje za wynajem serwera fizycznego oraz za odpowiednie urządzenia sprzętowe. Klient ma możliwość wynajęcia całego serwera od firmy hostingowej, lecz jest to rozwiązanie drogie i w większości przypadków zbędne, ponieważ w takiej sytuacji to na kliencie spoczywa obowiązek opłacenia licencji Windowsa na wszystkie procesory serwera. Z tego względu najczęściej wynajmuje się jedynie serwer wirtualny opłacany przez pośrednika, który fizycznie nie znajduje się na terenie danej firmy.

Sprawdź: Obieg dokumentów w firmie

 

Licencja na MS SQL Server

W przypadku systemu przeznaczonego do zarządzania bazami danych  - SQL Server, Microsoft oferuje trzy opcje licencjonowania: 

  • udostępnienie oprogramowania na użytkownika (opłacalny w przypadku maksymalnie kilkunastu użytkowników korzystających z określonej bazy danych), 
  • udostępnienie oprogramowania na rdzenie procesora (opłacalny w przypadku większej liczby użytkowników; możliwość skorzystania z oferty mają firmy posiadające minimum 4 rdzenie serwerów wirtualnych bądź fizycznych),
  • licencja SQL Runtime (specjalna licencja, która pozwala na wykorzystanie serwera SQL do obsługi jednej, danej aplikacji. W tym przypadku konieczne jest wynajęcie dodatkowo serwera fizycznego, ponieważ aplikację można zainstalować na serwerze użytkowanym wyłącznie przez klienta. Aplikację da się jednak uruchomić również na serwerach hostowanych).

Słowem podsumowania: będąc klientem, warto orientować się w zasadach licencjonowania oprogramowania i sprawdzać pod tym kątem firmy hostingowe, z których usług zamierza się skorzystać. Wywiązywanie się z umowy licencyjnej przez usługodawcę jest sygnałem, że wynajmowane przez nas usługi będą funkcjonować sprawnie i będziemy mogli liczyć na wiarygodne doradztwo w kwestii zakupu kolejnych produktów danego producenta.