Podstawy

Biuro na wyciągnięcie ręki, dzięki aplikacjom w chmurze

Biuro na wyciągnięcie ręki, dzięki aplikacjom w chmurze
Korzystanie z aplikacji w chmurze zapewnia wielu pracownikom jednocześnie stały dostęp. Poszukując alternatywnych i nowoczesnych rozwiązań w firmie, warto zastanowić się nad wprowadzeniem firmowych aplikacji do chmury.

Oprogramowanie w chmurze tj. enova365 to aplikacje i programy firmowe dostępne z każdego miejsca na ziemi i z dowolnego urządzenia podłączonego do Internetu. Zostawiłeś służbowy laptop w biurze, a musisz szybko coś zmienić albo sprawdzić? Nie ma problemu, zrobisz to w swoim domu, na lotnisku, w kawiarni. Nieprawdopodobna wygoda i elastyczność tego rozwiązania, przez większość traktowana jest jako oczywistość. Jak to właściwie działa w przypadku oprogramowania w chmurze i jakie istnieją sposoby na wykorzystanie ich w biznesie? 

Twórcy oprogramowania zwykle oferują dwie wersje swojego produktu: klasyczny program, który należy zainstalować na konkretnym komputerze i tylko na nim z niego korzystać lub tzw. aplikację webową, czyli stronę internetową, na którą można wejść z dowolnego komputera podłączonego do Internetu. Druga opcja, na pierwszy rzut oka będąca lepszym doskonałym wyjściem, ma niestety ogromną wadę, którą jest bardzo mocno ograniczona funkcjonalność w porównaniu z wersją zainstalowaną na komputerze. Najczęściej korzystając ze strony internetowej, możemy tylko podejrzeć najważniejsze informacje bądź wprowadzić drobne zmiany, lecz zdecydowana większość możliwości, które znamy z wersji klasycznej, nie jest dostępna przez przeglądarkę.

Klasyczne aplikacje są popularniejsze w firmach i dla większości użytkowników dostęp do wszystkich funkcji to podstawa. Jednocześnie możliwość pracy zdalnej czy dostęp do aplikacji oraz danych w każdym miejscu i czasie, zyskuje coraz bardziej na wadze i jest nie tyle zbędnym gadżetem, co często koniecznością w firmie i kołem ratunkowym w przypadku nagłej awarii. Jak więc pogodzić ze sobą te dwie sprzeczne wydawałoby się potrzeby – pełna funkcjonalność i zdalny prosty dostęp? Rozwiązania są w zasadzie dwa: dostęp poprzez wirtualną sieć prywatną (VPN) lub zdalny pulpit (RDS).

Wirtualna sieć prywatna - VPN

wirtualna sieć prywatna jest co prawda łatwiejsza w konfiguracji dla administratorów IT, ale jest półśrodkiem. Takie rozwiązanie umożliwia tylko podłączenie jednego komputera czy smartfona w bezpieczny sposób do firmowej sieci komputerowej. Daje dostęp do jej zasobów, np. baz danych i dokumentów, jednak chcąc skorzystać z konkretnego programu, nadal trzeba mieć go fizycznie zainstalowanego na urządzeniu. Ponadto użytkownik musi również przeprowadzić pewną część konfiguracji połączenia na swoim komputerze, co może być uciążliwe.

 

Zdalny pulpit - RDS

Tzw. zdalny pulpit zyskuje przewagę nad wirtualną siecią prywatną, ponieważ nie wymaga ani instalacji aplikacji na komputerze, z którego chcemy się podłączyć, ani żadnych konfiguracji po stronie użytkownika - wystarczy wpisać login i hasło. Zdalny pulpit pozwala nam niejako przejąć kontrolę nad konkretnym komputerem znajdującym się już w firmie i pracować bezpośrednio na nim, na odległość.

Co wybrać - VPN czy RDS?

Przedsiębiorcom, którym zależy na prostym dostępie do oprogramowania w modelu chmurowym z dowolnego miejsca i urządzenia, bez instalowania konkretnych programów na każdym urządzeniu z osobna, to zdecydowanie lepszą metodą będzie zdalny pulpit. Dobrze obrazuje to oferta firmy ITMation, która oferuje użytkownikom biznesowym programy biurowe i specjalistyczne w chmurze, właśnie w tym modelu. Daje to swobodny dostęp wszystkim pracownikom do aplikacji i danych niezbędnych do pracy, a jednocześnie zdejmuje z przedsiębiorstwa obowiązek kupowania licencji, instalowania i utrzymywania oprogramowania wraz z jego aktualizacjami oraz rozwiązywania potencjalnych problemów. Dostęp do chmury działa na zasadzie opłacanego abonamentu za konkretne stanowisko pracy – jeśli firma rośnie i potrzebuje więcej stanowisk, to może w każdym momencie złożyć zamówienie na kolejne stanowisko. Ponadto jest to rozwiązanie bezobsługowe, ponieważ utrzymanie oprogramowania, konfigurowanie go, aktualizowanie oraz naprawy pozostają w obowiązkach usługodawcy. Taki model pozwala odbiorcy łatwiej planować budżet, ponieważ płaci on tylko stały miesięczny abonament, bez dodatkowych nieprzewidzianych kosztów.


Zobacz inne artykuły